سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر
 
قالب وبلاگ

 

جلسه دوم

اگر برای قفسه بندی آماده نیستید و مایلید که کاشت را شروع کنید میتوانید بر روی زمین کمپوست ها را بچینید ولی بازدهی شما از فضا کاهش پیدا میکنه که برای شروع راه مناسبیه البته پیشنهاد من برای شروع مبتدی ها 2 طبقه به صورتی که یک ردیف روی زمین چیده بشه و بقیه به روی قفسه ای که از زمین 70 cm فاصله داره روی این ردیفی قرار داده بشه که روی زمین چیده شده .

مثلا میتونید از میز یا چیزی شبیه اون استفاده کنید و هم زیر میز و هم روی اون کمپوست ها رو بچینید .

حالا شما یکدستگاه کولر و یک دستگاه رطوبت ساز بسته به محیط کاشتتون تهیه کنید .

 

کولر که به خودتون بستگی داره میتونید دستی استفاده کنید یا از کولر های 4000 یا 5000 یا .... فقط باید توجه کنید که محل قرار دادن کولر شما جلوی کمپوست هایی که چیده شده نباشه چراکه هر گونه باد مستقیم باعث میشه خاک و کلاهک قارچ خشک بشه و باعث زردی قارچ ها میشه

کانال های نایلونی هم هست که  کافیه به سر کولر وصل کنید و سوراخ هایی روی اون تعبیه کنید که این باعث میشه باد مستقیم به قارچ برخورد نکنه و باد در فضا پخش میشه در ضمن هزینه زیادی نداره .

 

دستگاهی هم که برای ایجاد رطوبت استفاده میکنید میتونه مه ساز باشه چراکه بهترین وسیله برای محل های کوچیک همین مه سازه که قیمت اون از 50/000 تا 1000/000

دستگاههای صنعتی دیگه ای هم هستند که برای کارهای بزرگ خوبه و بیشتر از 100 متر فضا استفاده میشه .

چند متر شلنگ برای آبیاری به همراه آبپاش مخصوص قارچ که آب رو بشکل خوبی روی کمپوست بدون صدمه دیدن میسلیوم ها پخش میکنه .

دماسنج میله ای و دماسنج ماکزیمم مینیمم ( این دما سنج بیشترین دما و کمترین دمای سالن را از آخرین باری که شما به سالن سر زدید تا الان نشان میدهد . بدون برق یا باطری کار میکنه و یک کلید صفر کننده داره و اطلاعات گذشته رو پاک میکنه و از زمان صفر کردن تا مراجعه بعدی شما بیشترین دمای سالن و کمترین دما رو در خودش نگه میداره و شما متوجه میشید که نوسان سالن شما در چند ساعت قبل یا حتی چند روز قبل چقدر بوده

 

 

 

 

 

 

 


[ شنبه 93/12/2 ] [ 2:20 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

جلسه اول

http://www.niazerooz.com/Im/O/87/0529/L6335477437740.jpg

 

برای شروع به کار شما نیاز به قفسه بندی دارید این قفسه بندی فقط برای قرار دادن کمپوست ها بر روی آن ساخته میشود  و مشخصات آن بسته به محل شما با طول دلخواه ولی یکی از عرض های  80 / 120 / 160  میباشد

فرض کنید که این ققسه ها برای قرار دادن کارتن هایی با طول 60 عرض 40 و ارتفال 20 تا 25 سانتی متر است که در صورتی که عرض قفسه ما 80 سانتی متر باشد 2 عدد از این کارتن ها در آن قرار داده میشود و طول قفسه ها به طول سالن شما به هر میزانی میتواند ادامه داشته باشد .

منظور از کارتن که برای فهم بهتر مطرح شد کمپوت بلوکی قارچ دکمه ای یا همان کود و مواد اولیه قارچ است .

قفسه های ما برای بهره گیری هر چه بیشتر از فضا بهتر است بیشتر از یک طبقه باشد .

در ایران معمولا قفسه های کاشت قارچ در 4 یا 5 طبقه ساخته میشود

بین هر طبقه در قفسه بندی حدودا 60 تا 75 سانتی متر فاصله قرار داده میشود

در کنار هر قفسه نیاز به یک راهرو برای رفت و آمد و برداشت قارچ است که این راهرو از  cm 60 تا 1 متر متغیر است

 

قفسه بندی از جنس آهن ساخته میشود که بار چند تنی کمپوست ها را که به روی قفسه بندی وارد میشود بتواند تحمل کند .

کف قفسه ها معمولا از توری های فلزی یا پلاستیکی استفاده میکنند که زمان قرار دادن کمپوست ها به صورت کامل زیر کمپوست را بگیرد

 

جلسه اول ( توضیحات مربوط به سالن کاشت قارچ دکمه ای )

 

قارچ دکمه ای بعلت بازار پسند بودن و طعم مطبوع در ایران جای خود را برای تولید باز کرده به این معنا که بیشتر تمرکز قارچ کاران روی قارچ دکمه ای قرار گرفته , این وبلاگ هم به این دلیل که هدف خود را بر سرعت و خلاصه گویی ( البته با توضیحات کامل ولی حذف اضافات ) قرار داده از صرف وقت بر روی قارچ های دیگر از جمله قارچ صدفی خودداری مینماید .

 

سالن های تولید قارچ دکمه ای میتوانند شامل ( سوله / گلخانه / زیر زمین و... )  باشند به طور کلی هر مکانی که بتوان در آن شرایط تولید قارچ را فراهم کرد متواند سالن تولید قارچ باشد .!

در هر یک از این مکان ها چند گزینه باید قابل اجرا باشد

 

1 - قفسه بندی  تا حداقل 4 طبقه برای قرار دادن کمپوست ها (http://goldmushroom.persianblog.ir/ )

2 - امکان نصب کولر(http://goldmushroom.persianblog.ir/ )

3 - دستگاهی برای ایجاد رطوبت(http://goldmushroom.persianblog.ir/ )

این 3 گزینه از موارد اولیه برای یک سالن قارچ است .

البته سالن تولید قارچ میتواند کاملا پیشرفته و یا با دستگاههای کاملا ساده و حداقل ها راه اندازی شود که بستگی به سرمایه اولیه فرد دارد .

موارد کاملتر در خصوص سالن های تولید قارچ در جلسات بعد به همراه تصاویری از سالن های قارچ دکمه ای در جهان و سالن تولید قارچ مربوط به اینجانب در این وبلاگ قرار داده خواهد شد .

قارچ ص


[ شنبه 93/12/2 ] [ 2:19 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

 

هلو با اینکه شیرین است برای مبتلایان به مرض قند هیچ گونه ضرری ندارد.

 گلابی برای بیماران مبتلا به مرض قند میوه مناسبی است، زیرا قسمت اعظم آن از نوع سلولز، لولوز و سوربیتول بوده که برای مبتلایان به دیابت مفید است.

ـ پرتقال دارای حداقل یازده درصد مواد قندی است که مستقیماً جذب بدن شده و به شکل گلوکز، فروکتوز و لولوز است، به همین جهت مصرف آن به اشخاصی که مرض قند (دیابت) دارند، توصیه می شود.

ـ هلو با اینکه شیرین است برای مبتلایان به مرض قند هیچ گونه ضرری ندارد.

ـ خوردن توت فرنگی، سیب، گلابی، تمشک، آلو و گیلاس برای افرادی که مبتلا به مرض قند هستند، مضر نیست زیرا قند آنها از نوع لولوز است.

ـ لیموترش و آبلیمو دارای مواد قندی است و مصرف مکرر و زیاد آنها برای بیماران دیابتی مضر است. البته مصرف جزئی آن ایرادی ندارد.

ـ گلابی برای بیماران مبتلا به مرض قند میوه مناسبی است، زیرا قسمت اعظم آن از نوع سلولز، لولوز و سوربیتول بوده که برای مبتلایان به دیابت مفید است.

ـ مصرف گریپ فروت باعث کاهش گلوکز در خون شده و خوردن آن قبل از غذا مقدار قند خون را تا سی درصد کاهش می دهد.

ـ دم کرده برگ های شاتوت برای معالجه بیماری قند بسیار موثر است.

ـ موز کال و نرسیده برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است، زیرا موز کال دو گرم قند و
23 گرم نشاسته دارد.

ـ فروکتوز و گلوکز زغال اخته کم است و مصرف آن برای افراد چاق و دیابتی ها مشکلی به وجود نمی آورد.

ـ روغن زیتون برای چربی و قند بالا بسیار مفید است و در رژیم های غذایی لاغری و دیابتی به افراد تجویز می شود.

ـ چون مواد قندی موجود در خرمالو از نوع لولوز و گلوکز است برای مبتلایان به مرض قند مضر نیست.

ـ پاپایا میوه ای است که برای حفاظت افراد دیابتی در مقابل گرفتگی رگ ها و بیماری های قلبی توصیه می شود.

ـ بیماران دیابتی می توانند از توت خشک به جای قند استفاده کنند. توت خشک میزان گلوکز خون را کاهش می دهد.

ـ چون آووکادو شکر و مواد نشاسته ای کمی دارد برای افرادی که بیماری قند دارند مناسب است.

ـ در طب سنتی چینی معتقدند که کدو حلوایی در تنظیم قند خون موثر بوده و باعث تحریک عمل لوزالمعده می شود. ویتامین «ث» موجود در آن نیز می تواند از پیشرفت دیابت جلوگیری نماید. کدو حلوایی حاوی فیبر غذایی می باشد. فیبر موجود در آن برای درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً یبوست، چوبی خون بالا و دیابت مفید است.

ـ مطالعات دانشمندان ایتالیایی نشان داده آن دسته از افراد دیابتی که به طور مرتب مقدار زیادی ویتامین «ث» دریافت می کنند میزان کلسترول و قندشان پایین می آید بنابراین به دیابتی ها خوردن کیوی که سرشار از ویتامین «ث» است، توصیه می شود.

ـ مقداری از قند کشمش از نوع سوربیتول است، بنابراین برای بیماران مبتلا به مرض قند مجاز می باشد.

ـ درصد اصلی قندهای موجود در انگور مربوط به فروکتوز بوده که به نام قند میوه مشهور است. این نوع قند مانند گلوکز برای افراد دارای قند خون مضر نبوده، لذا یکی از میوه هایی که می تواند مورد استفاده دیابتی ها قرار گیرد، کشمش و مویز است.

ـ قند خون فرد با مصرف شلیل به آهستگی بالا رفته و دیرتر احساس گرسنگی می کند. بنابراین این ماده غذایی برای مبتلایان به دیابت و افرادی که می خواهند وزن شان را کاهش دهند، مفید می باشد. فیبر دیگر ترکیب قابل توجه در شلیل و بامیه است که سبب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی به ویژه قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهد. بنابراین مصرف شلیل می تواند در کنترل قند خون موثر باشد.

ـ توصیه می شود بیماران چاق که در معرض خطر دیابت هستند، قره قات مصرف کنند.

ـ به دلیل پایین بودن «شاخص گلیسمیک» در بادمجان (کمتر از
15) برای بیماران دیابتی سودمند است.

ـ کسانی که دیابت دارند، قارچ بخورند زیرا قارچ هیچ گونه ماده قندی ندارد.

ـ مصرف کرفس مقدار قند دیابتی ها را پایین می آورد.

ـ هویج دارای انسولین گیاهی می باشد و این ماده قادر است قند خون را کاهش دهد، لذا برای مبتلایان به دیابت خوردن آن مفید خواهد بود و بالعکس برای افرادی که قند خون شان کمتر از حد طبیعی است مصرف آن توصیه نمی گردد.

ـ کدو سبز دارای قند است، ولی قندش برای بیماران مبتلا به دیابت ضرر ندارد و دارای ویتامین های زیادی است. مصرف کدو از افزایش قند و چربی خون جلوگیری می کند و برای معالجه مرض قند و چربی خون کافی است آب آن را گرفته و روی آن آب لیمو ریخته و روزی یک لیوان از آن میل کنید.

ـ افراد مبتلا به دیابت نوع دو برای پیشگیری از بیماری های قلبی از عصاره گوجه فرنگی استفاده کنند. نوشیدن عصاره گوجه فرنگی برای سه هفته موجب رقیق تر شدن خون افراد بیمار می شود.

ـ محققان اعلام نمودند که مصرف کلم بروکلی به بهبود و ترمیم آسیب های وارد شده به رگ های خونی قلب ناشی از ابتلا به دیابت کمک می کند.

ـ سیر بادشکن بوده و برای بیماران مبتلا به بیماری قند تجویز می شود چرا که مصرف سیر در کاهش قند خون بیماران دیابتی نیز موثر است.

ـ محققان اعلام نمودند کروم موجود در پیاز باعث افزایش انسولین، کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید در بیماران دیابتی می شود، در حالی که باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون است و موادی در آن وجود دارد که قند خون را نیز پایین می آورد.

ـ از فرآورده های موسیر برای کم کردن قند خون در افراد دیابتی استفاده می شود.

ـ کسانی که دیابت دارند می توانند شاهی آبی (بولاغ اوتی) را به طور خام در سالاد البته بدون هیچ گونه چاشنی یا آب شاهی را مخلوط با شیر یا به صورت شربت یا دم کرده مصرف نمایند.

ـ مصرف گیاه والک باعث کاهش قند خون و پیشگیری از افزایش فشارخون در مبتلایان به دیابت می شود.

ـ خرفه سرشار از اسیدهای چرب و امگا
3 می باشد و در کاهش و درمان بیماری های قلبی ـ عروقی و دیابت موثر است.

ـ دم کرده تخم شنبلیله و مصرف عرق شنبلیله در کنترل قند و دیابت بسیار موثر است.

ـ برگ های ریواس لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین نموده و قند خون را کم می کند، بنابراین برای درمان دیابت سودمند است.

ـ مصرف آلبالو، نارگیل، زیتون، قره قات، اسفناج خام، کاهو، تره، تره فرنگی، شاهی، مرزه، کنگر و فلفل دلمه ای برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار سودمند است.

تذکر
ـ افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنند: انار، آلوی خشک، انجیر، گرمک و طالبی، خربزه، انگور، شلغم، چغندر، سیب زمینی.

ـ باید به افراد دیابتی توصیه شود موارد ذکر شده ای که برای آنها مفیدند نباید زیاد مصرف نمایند. افراد دیابتی باید در استفاده از کلیه مواد اعتدال را رعایت نمایند و نکته دیگر اینکه اکثر موارد ذکر شده فوق دارای طبع سرد می باشند و افراد مبتلا به دیابت چون اکثراً طبع خودشان نیز سرد می باشد، استفاده از موارد فوق باعث اضافه شدن سردی و سستی و کرختی و بی حالی بدن آنها می شود. لذا افراد دیابتی ضمن استفاده از موارد مفید فوق باید از دارچین، زنجبیل، سیاهدانه، مرزه، سنبل الطیب، آویشن و ادویه های گرم دیگر در غذاهای روزانه شان استفاده کنند تا سردی استفاده از موارد ذکر شده تا حدودی کنترل شود.

 


[ شنبه 93/12/2 ] [ 2:18 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

رف روزانه سیب به علت کند کردن روند جذب قند در بدن موجب کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت در طول روز می شود که این امر نقش مهمی در کاهش بروز عوارض این بیماری طی روز در مبتلایان می شود. سیب از جمله میوه ها و منابع غنی فیبر است که به علت داشتن پکتین و داشتن شاخص قندی کمتری نسبت به سایر میوه ها به عنوان یک میان وعده مناسب بویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می رود.
دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور می‌تواند برای بهبود دیابت و بیماری‌های قلبی مفید باشد. دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور می‌تواند برای بهبود عملکرد قلب، کاهش میزان تاثیر فاکتورهای خطرزا برای بیماری‌های قلبی و نشانگان متابولیک مفید باشد. انگور یک ماده غذایی پر انرژی است و علت شیرینی آن محتوای بالای قندی است که در این میوه وجود دارد نکته جالب در رابطه با قند موجود در انگور این است که قند انگور سبب افزایش تدریجی و به آهستگی قند خون نمی‌شود و بنابر این نگرانی افراد دیابتی در مورد قند انگور بی مورد است و می توانند براحتی از انگور و محصولات آن استفاده کنند .

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد.

انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های  است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی استفاده کرد.

خربزه دارای قند های گلوکز و لولوز بوده که قندهای بسیار ساده بوده بنابراین به راحتی در بدن جذب می شود به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون می شود و بنابراین به افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق خوردن آن توصیه نمی شود. این میوه دارای ویتامین A بوده و در ترمیم و بازسازی سلول ها و زخم ها نقش مهمی دارد. میوه آبداری است که برای سنگ های کلیه و مثانه بسیار مفید است. همچنین برای معالجه یبوست نیز توصیه می شود.

خوردن زیاد هندوانه برای طحال زیان آور است . هندوانه سرشار از پتاسیم است و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید نیست زیرا باعث افزایش قند خون می شود. آب هندوانه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه می توانند رادیکال های آزادی که به علت اکسیداسیون کلسترول و تنگ شدن دیواره عروق خونی ایجاد می شوند را غیر فعال و از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته جلوگیری کند .

ترکیبات شیمیایی خرما شامل ساکاروز 25 درصد، گلوکز 50 درصد، مواد‌آلبومینوئیدی آب و پکتین است. خرما ویتامین‌هایی مانند A، B، C، E و مقادیری املاح معدنی دارد.  ترکیب آن درصد گرم میوه تازه، شامل 163 کالری انرژی، 9/0 گرم پروتئین، 3/0 گرم چربی، 38 گرم گلوسید، 30 میلی‌گرم فسفر، 3/1 میلی‌گرم آهن، 51 میلی‌گرم کلسیم و 10 میلی‌گرم ویتامینC است. . به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود. افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنها وجود دارد، ‌باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

موز دارای سه نوع قند طبیعی (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فیبر) موجود در آن، باعث افزایش فوری و مستمر انرژی می گردد.پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت 90 دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می کند. و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است. موز کاملا رسیده ماده ای تولید میکند بنام تی اِن اِف که توان مقابله با سلولهای غیر عادی (سرطانی) را دارد ، هر چه موز رسیده تر باشد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست آن بیشتر میشود هر چه این لکه های قهوه ای بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن را بیشتر افزایش میدهند

خلاصه خوردن سیب -توت سفید - انجیر و حتی انگور برای افراد دیابتی مشکل چندانی ندارد اما این افراد باید در خوردن هندوانه خربزه - موز و انگور دقت بیشتری نمایند.

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
«فروکتوز» نوعی قند موجود در میوه‌ها است که می‌تواند روی افراد دیابتی و اشخاص دارای اضافه وزن، تاثیر منفی داشته باشد اما با این حال میانه‌روی در مصرف میوه‌های فصلی نظیر انبه و انگور و خوردن مقادیر اندکی از آنها مانعی ندارد.

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:
- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

- مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

- هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

- میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A‌ و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

- زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

- سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

- مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع:salamatnews.com
zist-alain.blogfa.com

?


[ شنبه 93/12/2 ] [ 2:16 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/4/21/17094_203.jpg

   از رنگ میوه چه می‌فهمیم؟


 رنگ‌ها می‌توانند نشان‌دهنده ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی باشند که در تقویت سیستم ایمنی بدن‌ودفع رادیکال‌های آزاد، نقش دارند.  به‌دلیل وجود آب فراوان در میوه‌ها، این مواد می‌توانند به‌عنوان تامین‌کننده بخشی از نیاز بدن به آب موثرباشند. آبمیوه‌های طبیعی هم می‌توانند این نقش را ایفا کنند به شرط آنکه طبیعی و رقیق شده باشند نه آبمیوه‌های مصنوعی، به‌خصوص در مورد آبمیوه‌های وارداتی احتمال این‌که در این محصولات از عصاره طبیعی میوه استفاده شده باشد بسیار کم است و جایگاه مطلوب و قابل توجهی ندارد. 


 

زمان مناسب میوه خوردن


 خوردن میوه مثل دیگر وعده‌های غذایی آداب خودش را دارد که نخستین آن زمان مصرف آن است. بهترین ساعتی که برای خوردن میوه پیشنهاد می‌شود در ساعات میان‌وعده است یعنی درفاصله صبحانه تا ناهار بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام و قبل از ساعت خواب.

خوردن میوه به همراه صبحانه و شب‌ها قبل از خواب بهترین زمان مصرف میوه است که علاوه‌بر خواص غذایی مطلوب بر بدن، طراوت و شادابی ویژه‌ای به همراه می‌آورد. 



http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/4/21/17095_186.jpg

قند میوه خوب است یا بد؟


بیشتر حجم میوه‌هایی که خورده می‌شود را آب تشکیل می‌دهد، ولی 10 تا 15 درصد از میزان انرژی این میوه ناشی از قند است. قندی که در این میوه‌ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است. توصیه می‌کنیم، این میوه‌ها را به‌صورت آب نگرفته مصرف کنند چون افزایش فروکتوز در بدن می‌تواند باعث افزایش تولید تری‌گلیسیرید شود. 

به این دلیل به افرادی که کبد چرب دارند یا میزان تری گلیسیرید خون شان بالاست، توصیه می‌شود این میوه‌ها را به‌صورت طبیعی مصرف کنند چون میزان فیبر موجود در این میوه‌ها می‌تواند در جذب قند و چربی تعدیل ایجاد کند.  همچنین این میزان فیبر هم می‌تواند بر سیستم گوارشی تاثیر مثبتی داشته باشد.   توت، توت فرنگی،  گیلاس و هلو میوه‌هایی هستند که افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند به‌دلیل آن‌که میزان آب این میوه‌ها زیاد است و میزان قند موجود در آن، به نسبت کمتر است. 


 

   معجونی برای خواب آرام


 تاثیر مصرف میوه‌ها می‌تواند به اندازه داروهای شیمیایی اثر‌گذار باشد.  یک لیوان شیر کم‌چرب همراه با یک عدد سیب قبل از خواب، می‌تواند بهتر از هر داروی خواب‌آور دیگر در ایجاد یک خواب عمیق و آرام‌بخش کمک‌کننده باشد، همچنین مخلوط آب سیب و آب کاهو به نسبت یک به 3، معجونی است که خوابی آرام و آرامشی جان‌بخش برای فرد فراهم می‌کند. 

افرادی که به‌منظور تامین آهن مورد نیازشان مکمل آهن مصرف می‌کنند برای جذب بهتر این مکمل در شب می‌توانند یک لیوان آب میوه رقیق شده یا آبی که میزان کمی آب‌لیمو تازه به آن اضافه شده را همراه با داروی‌شان مصرف کنند و شاهد اثربخشی آن بر جذب آهن به بدن‌شان باشند. 



خوردن میوه به همراه صبحانه و شب‌ها قبل از خواب بهترین زمان مصرف میوه است که علاوه‌بر خواص غذایی مطلوب بر بدن، طراوت و شادابی ویژه‌ای به همراه می‌آورد
.


 

   روش مناسب خوردن هندوانه


 هندوانه، عصرانه مورد توجه خیلی از افراد در روزهای بلند تابستان است. در بررسی تغذیه‌ای این میوه می‌توان گفت، قند موجود در این میوه به نسبت طالبی یا خربزه خیلی بیشتر است.  به همین دلیل توصیه می‌کنیم براساس همان تعداد واحد میوه توصیه شده یا معادل دو سوم لیوان هندوانه تراشیده شده مصرف کنند.  منظور از تراشیده شده این است که پوست و تخم‌های اضافی آن را بگیرید بعد مصرف کنید. 

همان 100 گرم میوه‌ای که برای مصرف روزانه پیشنهاد می‌شود در مورد هندوانه هم صدق پیدا می‌کند. افرادی که تحت رژیم کاهش وزن هستند می‌توانند هرروز این میزان را با میوه‌های مختلف جایگزین کنند، برای مثال یک روز هندوانه بخورند، یک روز خربزه و یک روز هلو.


 

 میوه هر فصل، دوای همان فصل است


خداوند متعال ترتیب فصول و میوه‌های هر فصل را آنچنان پشت سرهم قرار داده است که هر فصل خوراک مورد نیاز همان فصل را با خودش می‌آورد.  محصول و سبزی هر فصل می‌تواند کمبود فصل قبل را جبران کند ولی امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در کشاورزی، همه میوه‌ها در هر فصلی وجود دارند و می‌توان از خواص آن در طول سال بهره گرفت.  برای مثال ما در فصل سرما با انواع بیماری‌های ویروسی روبه‌رو هستیم که برای ایمنی برابر آن‌ها نیاز داریم ویتامین C زیادی مصرف کنیم و تمام میوه‌های این فصل مثل پرتقال، نارنگی و لیموشیرین و.  .  .  سرشار از این ویتامین هستند.   همچنین فصل تابستان که بدن به آب بیشتری نیاز دارد، پر است از میوه‌های آب‌دار.  در فصل بهار به‌دلیل آن‌که میزان سبزی‌ها و میوه‌های تازه در اواخر زمستان کم است، توصیه شده سمنو مصرف کنید تا تامین‌کننده ویتامین‌های از دست رفته بدن شود و پس از آن مصرف نوبرانه‌ها و میوه‌های فصل بهار .



http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/4/21/17096_268.jpg

   میوه‌ها تنهایی خورده شوند یا دسته جمعی؟


بعضی افراد معتقدند، میوه‌ها باید تک تک خورده شوند تا مواد مغذی‌شان به‌صورت کامل جذب بدن شوند ولی برای بچه‌ها و افرادی که خیلی تمایلی به خوردن چند نوع میوه ندارند، توصیه می‌شود میوه‌های مختلف را باهم مخلوط کنند یا به قول معروف سالادی از میوه تهیه کنند، کمی مغز و آجیل به آن اضافه کرده و به‌عنوان چاشنی کمی آب لیمو و پودر دارچین به اضافه کنند تا ترکیبی ویژه حاصل شود. این ترکیب میوه خنک به‌عنوان یک عصرانه دلچسب علاوه بر این‌که گرسنگی عصرگاهی را بر طرف می‌کند، تامین‌کننده نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست. درصورتی که مشکل اضافه وزن وجود نداشته باشد هم می‌توان با مقداری بستنی ترکیبی هیجان‌انگیز و مقوی برای بچه‌ها فراهم کرد که هم لذت خوردن بستنی را برای آن‌ها فراهم کند هم از مواد طبیعی میوه‌های تازه بهره گرفت.



http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/4/21/17097_515.jpg

 برای رفع عطش چه کنیم؟


 بهترین خوراکی که می‌تواند در فصل گرما، عطش را بر طرف کند آب‌لیموی تازه است که روی خیار ریخته می‌شود یا همراه با آب خنک نوشیده می‌شود. این مخلوط علاوه‌بر آن‌که عطش را کم می‌کند، می‌تواند الکترولیت‌هایی که به‌دلیل تعریق دچار نوسان شده‌اند را تامین و تنظیم کند. 



http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/4/21/17098_346.jpg

مصرف میوه با پوست یا بدون پوست؟


ترکیباتی در پوست میوه‌ها وجود دارند که بسیار موثر و مفید هستند و اگر نسبت به شست و شو و رفع همه عوامل خارجی که سموم دفع آفات هم شامل آن می‌شود، دقت کنیم می‌توانیم آن‌ها را با پوست مصرف کنیم. ولی متاسفانه امروزه به‌دلیل انبار کردن میوه‌ها و گاهی واردات میوه از دیگر کشورها شاهد هستیم که از انواع سموم دفع آفات و مواد محافظت‌کننده برای نگهداری بهتر و طولانی‌تر مواداستفاده می‌کنند که اگر خوب شسته و ضد‌عفونی نشوند ممکن است برای سیستم گوارش بدن عوارضی به همراه داشته باشد. مصرف میوه هرچه سریع‌تر انجام شود، بسیار بهتر است.  یعنی هرقدر فاصله بین چیدن و جدا شدن میوه از درخت تا مصرف کمتر باشد خواص آن بهتر و بیشتر خواهد بود. 


 

توصیه نهایی


هرچه از دامن طبیعت دور شویم بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیریم.  ویتامین‌ها و مواد آلی که از طریق میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی تامین می‌کنیم بسیار بهتر و موثرتر از موادی است که به‌صورت مصنوعی و از طریق قرص‌ها و مکمل‌ها تامین می‌کنیم.  به همین دلیل توصیه می‌کنیم با افزایش اطلاعات‌‌تان نسبت به میوه‌ها و سبزی‌ها از طبیعت بهره بگیرید تا علاوه بر آن‌که سلامت‌تان را تامین می‌کنید مانع از بروز عوارض ناخواسته ناشی از مصرف داروهای شیمیایی شوید.

 


[ شنبه 93/12/2 ] [ 2:14 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 866743