سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر
 
قالب وبلاگ

    تعریف:

بیماری التهابی مزمن راههای هوایی است که موجب حساسیت بیش از حد راه هوایی ادم مخاطی وتولید مخاط میشود.در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر به عنوان بیماری مزمن دوران کودکی است.

آلرزی مهمترین علت آسم است تماس مزمن با محرکهای راه هوایی یا آلرزنها باعث شدت آسم میشود.آلرزنها میتوانند فصلی یا دائمی باشندعوامل موثر در شروع علائمو نشانه های آسم وحملات آسم در بیماران شامل عوامل محرک راههای تنفسی(عطر.دود گرما.سرما)فعالیتهای ورزشی استرس وهیجانات عاطفی.سینوزیت با ترشحات پشت حلق.دارو

عفونتهای ویروسی سیستم تنفسی و ریفلاکس معدی به مری میباشد.

v    تظاهرات بالینی:

سرفه تنگی نفس و ویزینگ است.حملات آسم اغلب در شب رخ میدهد.حمله آسم ممکن است به طور ناگهانی شروع شود اما اغلب با افزایش علائم طی چند روز گذشته

آغاز میگردد.سرفه ممکن است با یا بدون خلط وجود داشته باشد.ویزینگ ممکن است

ابتدا در بازدم و سپس در دم و بازدم وجود دارد.سفتی قفسه سینه و تنگی نفس به وجود میاید.بازدم نیازمند تلاش زیاد است وطولانی میشود.با پیشرفت حمله هیپوکسمی همراه با سیانوز مرکزی .تعریق.تاکیکاردی وپهن شدن فشار نبض ایجاد میگردد.

علائم آسم ناشی از فعالیتهای فیزیکی شامل حداکثر علائم در حین ورزش.عدم حضور علائم در شب وگاهی فقط احساس سوزش وقطع تنفس در حین ورزش میباشد.

v    بررسی و یافته های تشخیصی:

گرفتن تاریخچه کامل فامیلی محیطی وشغلی.سابقه مثبت خانوادگی وعوامل محیطی

در حملات حاد آسم بررسی خلط وخون ممکن است ائوزینوفیلی را نشان دهد.در صورت داشتن آلرزی ممکن است سطح ایمنوگلوبولینها در سرم بالا باشد.بررسی گازهای خون شریانی و پالس اکسیمتری هیپوکسمی در حملات حاد را نشان میدهد.

v    پیشگیری:

بیماران با حملات مکرر آسم جهت بررسی مواد دخیل در ایجاد علائم باید آزمایش شوند.به بیمار در مورد اجتناب از مواد مسبب حملات آموزش داد .همه کارکنان درمانی نیاز به آگاهی در مورد خط مشی آسم وبکار گیری آن داشتند.

v    عوارض:   

آسم مقاوم.نارسایی تنفسی.پنومونی.آتلکتازی.انسداد راه هوایی به خصوص در طی حملات حاد آسم.اغلب باعث هیپوکسمی میشود.که نیاز به تجویز اکسیزن میباشد.

v    درمان دارویی:

کورتیکو استروئیدها.اگونیستهای بتا آدرنرزیک.متیل گزانتینها.لکوترین

v    درمان آسم تشدید شده:

بهترین اقدام با درمان به موقع و آموزش به بیمار میسر است.

v    مراقبت پرستاری:

اگر علائم آسم خفیف هستند بیمار با موفقیت به طور سرپایی درمان میشود.در حاد وشدید نیازمند بستری شدن در بیمارستان یا حتی در بخشهای مراقبت ویزه میباشد.بیمار وخانواده اغلب به علت تنگی نفس دچار اضطراب ووحشت میشوند بنابراین ممکن است از جنبه های مهم مراقبت برخورد ملایم با بیمار باشد

v    آموزش مراقبت از خود به بیمار:

آموزش به مراقبت دهندگان بوده وجهت تعیین نتایج مورد انتظار و تدوین برنامه جهت دستیابی به نتایج میباشد.بکارگیری مراقبتهای سرپایی بری بیماران و تمرکز روی مراقبتهای مداوم و همچنین درمانهای حاد میباشد.پرستار برای رسیدن به اهداف تعیین شده به بیمار و مراقبت آموزش میدهد.آموزش بیماران آسمی بسیار مهم میباشد .ترکیب انواع مختلف داروهای استنشاقی .داروهای ضدآلرزی لازمه کنترل طولانی مدت هستند.

v    مراقبت مداوم:

پرستاری که با بیمار در بیمارستان.درمانگاه.مدرسه.محل کار در تماس است از هر فرصتی برای ارزیابی وضعیت تنفسی وتوانایی بیمار برای مراقبت از خود جهت پیشگیری از حملات جدی استفاده میکند.پرستار بر تبعیت از برنامه درمان.اصول پیشگییری و نیاز برای ملاقاتهای پیگیری با مراقب بهداشت تاکید میکند.بازدید از منزل جهت بررسی محیط خانه از نظر آلرزنها ممکن است برای بیمار مبتلا به حملات مکرر آسم انجام میشود.پرستار بیمار را به گروههای حمایت کننده جامعه ارجاع میدهد.


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:3 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 867143