سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر
 
قالب وبلاگ

سخن پیر

گر به خود آئی به خدائی رسی، به خودآ

سروش نهان گویای ما بزرگترین حماسه های زندگانیست و ما را در سفر به درون خود یعنی سفری که در خون سرشت «خود» می کنیم از هر گونه سفارشی بی نیاز می دارد و جای دلهره ای باز نمی گذارد. امروز در میدان کشش نبرد و شایستگی هستیم و باید در نبرد خود یابی از تاریکیهای زمان بگذریم . جهان از آن ماست و فرازمان تاریخی هدف ما دانایی ، توانائی ،هستی داری ، یگانگی ، هم آهنگی، دیدگاه یگانه خود شناسی است بر این آهنگ رهبری خواهانم که اپرای زندگانی ایران زمین یعنی هنر سرای گوهر نمای خانواده (دامن مادر) ، اُپرای فرهنگ که نمود جان و روان نژاد ایرانیست و اُپرای فراگرد. از توانا ترین توانائی نیک برتر آبشخور شود و به بزرگی یعنی منشاء اثر نیک و پا بر جا در زمان رسد تا کودکانیکه با گوهر راستی پا به گیتی می نهند به ما نفرین نکنند و ما را در هستی بیرنگ یعنی اندیشه پاک و گوهر بازتاب «جان و روان» بنام «من» این یگانه سرمایه گیتی و سازنده فرهنگ یعنی نمود هستی انسان و انسانیت جوینده برتر منشی و فرازمندی انسان بدانند و بنگرند. پس ره یافته از سپهرستانهای رهی به درون خود، راز و آئین هم آهنگی و راه و رسم دلیری ، آئین زندگانی ایران زمین را در آئینه تابناک نهاد خود میابیم و میشناسیم و از دل به زبان می آوریم و همراهان را سرشار و راه آیندگان را روشن می سازیم و از این دیدگان، بدان پایه از یگانه بینی به (وحدت وجود) می رسیم.

من آرزوی سازندگی می کنم من خویش را با گرده سخنان دل سنجیده ام امیدوارم کسانی که بدین راه بار میابند و دیدنیها را از یاد نبرند و دریافتنی ها را بیهوده نگذارند. پس گوش کن به سرشتی که بفرمان دل و به زبان دل بازگو می کنم . پیوستگی جهان مهر و زیبائی است. مهر، حالتی است از میدان ربایش زیبائی ها که آفریدگار پیمان، بستگی و گرایش به زیبا ترین زیبائی هاست ،زیبائی پرتوئی است از دادار هستی بخش که انسان را از گناه باز دارد و به سوی برتری های انسانی کشاند. نهان و زیبائی، «گوهر» فروغان فروغی است که« هستی» در میدان ربایش اوست و این «میدان» را مهر یا روشن گر انسان و پرتوان هستی می نامیم . یاد داری سفری بدرون خود کردیم. اگر ما خویشتن بشناسیم و به چگونگی سرشت خود پی ببریم پیوسته چنان مایه و جاهی جستجو می کنیم که خورند گوهرمان است . راه ما با چراغ خرد و توسن پایمردی و نیروی شکیبائی و زاد و توشه پاکدلی و پاکبازی و با چشم حقیقت بین و از روی نشانه های فروزه های انسانی نژاد ایرانی بدون هیچ گمراهی و دربدری است. راه ما نا پیدا نیست و بیش از دو گام هم نیست گامی به سوی خود و گامی در پیش گاه انسانیت. برگی چند از دفتر دل پاک و نهاد تابناک را خواندیم و از ژرف اندیشی مشتی گوهر از بایگانی دل به ارمغان بیرون کشیدیم و به گوش و جان و سر شنیدیم. از راه بینش، هستی را در انسان، و انسان را در هستی دیده تا فروزه ها، آهنگ ها، اندیشه ها، گفتارها، کردارها، زیستن ها، کوشش ها، آگاهیها، خواستن ها، به خود فرو رفتن و اندیشیدن به جهان درون را با معنای انسانیت در خود جای دادیم به راستی سوگند خوردیم، به دوستی سوگند خوردیم به پاکی اندیشه ایم.

 


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:21 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

 

کما چیست؟

کما

کُما یک حالت عدم هوشیاری عمیق و طولانی است که در اثر اختلال عملکرد هر دو نیمکره مغز یا مراکز و سیستم ‌های مسوول هوشیاری ایجاد می ‌گردد.

به غیر از کمای کامل، حالات خفیف ‌تر کاهش سطح هوشیاری مانند حالت نیمه ‌کما و خواب ‌آلودگی شدید هم ممکن است اتفاق بیفتد.

اختلال هوشیاری به همراه هذیان نیز، توجه و شناخت را مختل می کنند اما معمولا قابل برگشت هستند.

عواملی که موجب کما می ‌شوند:

1 ـ ضربه‌ های مغزی یا آسیب دو طرفه نیم کره ی مغز و در موارد کم تر شایع، آسیب یک طرفه

2 ـ مسمومیت ‌ها اعم از دارویی، مواد مخدر، داروهای روان گردان و الکل

3 ـ افت یا افزایش شدید قند خون

4 ـ نرسیدن اکسیژن به مغز در اثر ایست قلبی، تنفسی یا موارد دیگر

5 ـ افزایش فشار داخل مغز به علت سکته ‌های مغزی یا خون ریزی مغزی

6 ـ بالا رفتن اوره ی خون

علایم و نشانه‌ ها

* اختلالات حرکات چشم و تغییر قطر مردمک‌ ها

* مشکل تنفسی به صورت بی ‌نظمی یا قطع کامل تنفس

* اختلال حرکتی به صورت فلج اندام و پرش عضلانی یا تشنج دائم

معاینه ی حرکات مردمک چشم در این بیماران بسیار حائز اهمیت است. چشم‌ ها ممکن است به سمت پایین، بالا یا طرفین منحرف گردد یا حرکات چرخشی دو طرفه ی مداوم، پیدا کند. تنفس نیز می ‌تواند دچار اختلال شدید شده و بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کند.

پیش‌ آگهی کما بستگی به علت وقوع کما، مدت کما و میزان اختلال هوشیاری دارد اگر بیماری به هر دلیلی دچار ایست قلبی - تنفسی گردد و احیای مجدد او بیش از 3 تا 5 دقیقه طول بکشد آسیب غیر قابل برگشت در مغز ایجاد می ‌شود(ذخیره ی اکسیژن در مغز فقط 20 ثانیه است). در این حالت در واقع بیمار دچار کمای کامل و احتمالا مرگ مغزی می ‌شود.

انسان به طور طبیعی دارای سطح هوشیاری 15 است که بعد از ضربه‌ های مغزی سطح هوشیاری کاهش یافته و به 3 تا 5 می ‌رسد. اگر مردمک ‌ها به نور واکنش نداده و پاسخ حرکتی نیز به تحریکات دردناک دیده نشود بیمار شانسی برای بهبودی ندارد.

بعضی کما‌ها قابل برگشت هستند؛ مانند کماهای ناشی از اختلالات متابولیک و بعضی از کماهای ناشی از سکته ‌ها و ضربه‌ های مغزی که میزان آسیب کمتری به بافت مغزی رسانده باشد.

بخش icu

درمان

باز کردن راه‌ های تنفسی در صورت لزوم و برقراری سریع تنفس و گردش خون، بستری سریع در ICU و انجام کارهای محافظتی شامل کنترل فشار داخل مغز و بیوشیمی خون و...

مرگ مغزی

در یک بیمار دچار مرگ مغزی، هیچ گونه عملکردی از فعالیت مغزی دیده نمی‌ شود.

بیمار بدون دستگاه تنفس مصنوعی نمی ‌تواند نفس بکشد و مردمک‌ ها به نور پاسخ نمی‌ دهند، ساقه ی مغز نیز به تحریکات جواب نمی ‌دهد.

از نظر آنژیوگرافی جریان خون مغز متوقف است و در نوار مغزی نیز هیچ پاسخی دیده نمی ‌شود.

در مرگ مغزی تمام سلول‌ های مغز دچار نکروز و آسیب شدید بوده که می ‌تواند به علت نرسیدن اکسیژن به مغز برای مدتی بیش از 20 دقیقه باشد. بیمار در این حالت ظرف 48 ساعت تا یک هفته دچار وقفه قلبی هم می ‌شود.

 


در مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد.مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می گردد. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای عملکرد هستند، بتدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

بیمار مرگ مغزی، صحبت نمی کند، نمی بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به تنفس نخواهد بود.

 علل شایع مرگ مغزی کدامند؟

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی.

مرگ مغزی چگونه رخ میدهد؟

هر گونه آسیب شدید به مغز می تواند منجر به تورم بافتی  شود. از آنجاییکه مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجمه) قرار دارد و جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش های پایین تر مغز (ساقه مغز) فشار آورده، مانع جریان گردش خون به قسمت های بالا یی می گردد و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی میشود.

این فرایند ممکن است چند دقیقه یا چند روز بدرازا بکشد. قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت ادامه داده، به اعضای دیگر  اکسیژن می رساند، در حالیکه بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی(اکسیژن) محروم مانده، دچار مرگ می شوند.

چرا در مرگ مغزی، بیمار تا مدتی دارای ضربان قلب و تنفس  می باشد؟

قلب تا زمانی که دارای اکسیژن رسانی باشد، به ضربان خود ادامه میدهد. در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.

کما چیست؟ آیا همان مرگ مغزی است؟

کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری میگردد و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمیدهد.

در کما شانس بهبودی برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتیکه در مرگ مغزی بهبودی بیمار غیر ممکن  و مرگ وی ظرف چند روز  حتمی  است.

زندگی نباتی چیست و چه فرقی با مرگ مغزی دارد؟

زندگی نباتی، با مرگ مغزی کاملا متفاوت است.

این وضعیت تقریبا همیشه در پی کما رخ می دهد. با اینکه شخص بیدار بنظر می رسد ( چشمانش باز است ) و  دارای یک سری حرکات غیر ارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی ندارد.

این ها در واقع بیمارانی هستند که بدنبال آسیب شدید مغزی، برای سالهای متمادی زنده می مانند و به نظر هوشیارند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند.

آیا از ظاهر فرد بیمار میتوان فهمید که او دچار مرگ مغزی شده است؟

خیر، فردی که دچار مرگ مغزی شده، مانند کسی است که در خوابی عمیقی فرو رفته است. ریه هایش به کمک دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) از هوا پر می شوند، قلبش به سبب اکسیژن رسانی دارای ضربان است و حتی پوست او گرم و برنگ صورتی می باشد.

آیا بیمار بدنبال مرگ مغزی درد را احساس می کند؟

خیر. پس از وقوع مرگ مغزی،  در انسان هیچگونه احساس درد و اندوهی وجود نخواهد داشت.

آیا مواردی از مرگ مغزی بوده است که بهبود یافته باشند؟

خیر، امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

مواردی که شنیده اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته است، در واقع مرگ مغزی نبوده است.

این بیماران در کمای عمیق بوده ولی نزدیکان آنها و یا حتی گاهی برخی از پزشکان و پرستارانی که درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اطلاعات کافی ندارند چنین برداشت نادرستی کرده اند.


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:15 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]
خواص انواع عرقیات گیاهی

در سال های اخیر به دنبال تحقیقات جدید در مورد خواص داروهای گیاهی ، استقبال عمومی به استفاده از این نوع داروها نیز افزایش یافته است . استفاده از داروهای گیاهی یکی از پایه های طب سنتی و اسلامی است . دانشمندان نامی ایران ابو علی سینا و زکریای رازی در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها شهرتی بسزا دارند . پیش از این دو دانشمند ، دینوری مورخ بزرگ ایرانی که در اصفهان می زیسته ، اثر معروف خود به نام کتاب النبات را که بخش مهمی از آن به اطلاعات گیاهان اختصاص داشت ، تالیف کرده بود .
نمایش اندازه واقعی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها ، پس از ظهور طب جدید کم کم رو به نقصان گذاشت . اما با تحقیقات جدید در زمینه داروهای شیمیایی و اثرات منفی آنها در جسم و جان انسان ، مجددا پژوهشگران و داروسازان به گیاهان دارویی اقبال نشان دادند و هم اکنون در جهان و نیز ایران ، شرکت های معظم دارو سازی با استفاده از عصاره گیاهان دارویی ، تولیدات متنوعی را در بطری های پاکیزه و بهداشتی روانه بازار کرده اند . در این مقاله با انواع عرقیات سنتی ایران و خواص آنها آشنا می شوید .

عرق آویشن ( طبیعت گرم )
تقویت معده ، رفع ترشی معده ، تقویت بینایی ، صد درد و تشنج ، رقیق کننده خون ، در عفونت های ریوی ، زکام و برونشیت بی همتاست .
نحوه استفاده : پس از هر غذا یک استکان

عرق اترج ( طبیعت گرم )
ضد اسهال و استفراغ ، ضد عفونت ، رفع عطش و سکسه ، تامین ویتامین C
نحوه استفاده : بعد از هر غذا یک استکان

عرق اسطوخودوس ( طبیعت گرم )
تقویت کننده اعصاب ، معالج برونشیت و زکام ، پایین اورنده تب ، نیرو بخش ، ضد تشنج و صرع ، درمان بیماری های عصبی
نحوه استفاده : روزی سه مرتبه هر وعده نصف استکان

عرق بابونه ( طبیعت گرم )
نیروبخش ، تب های بلغمی و عفونت های دردناک را تسکین می دهد ، اختلالات قاعدگی و دردناک را منظم می کند ، کرم کش است .
نحوه استفاده : قبل از هر غذا یک استکان

عرق بادرنجبویه ( طبیعت گرم )
بالا برنده فشار خون ، خون ساز ، آرام بخش ، مقوی مغز ، درمان تپش قلب ، خواب آور ، ضد تشنج
نحوه استفاده : یک فنجان در یک لیوان آب سرد

عرق برگ چنار ( طبیعت سرد )
چاق کننده ، تب بر ، ضد آسم ، تسکین دهنده ضعف اعصاب ، پوست را جلا می دهد ، درد و ورم را که از گرمی مزاج است تسکین می دهد
نحوه استفاده : قبل از هر غذا یک لیوان

عرق برگ زیتون ( طبیعت سرد )
پایین آورنده قند خون ، مفید برای نارسایی های کبدی ، رافع سر درد ، تقویت حافظه ، مدر ، تسکین درد دندان
نحوه استفاده : قبل از هر غذا یک لیوان

عرق برگ گردو ( طبیعت گرم )
پایین آورنده قند خون ، درمان نقرس ، ورم مفاصل را که از سردی باشد تسکین می دهد
قبل از هر غذا یک استکان

عرق بومادران ( طبیعت گرم )
نیرو بخش ، تقویت قلب و اعصاب ، ضد تشنج ، تصفیه خون ، درمان ورم معده و روده ، مفید جهت بواسیر ، رفع اختلالات قاعدگی
بعد از هر غذا یک استکان

عرق بهار نارنج ( طبیعت گرم )
تقویت قلب و اعصاب ، ضد تشنج ، ضد هیستری ، رفع افسردگی ، درمان بی خوابی و اختلالات عصبی ، رفع سکسه
قبل از هر غذا یک استکان و یا به صورت شربت

عرق بید ( طبیعت سرد )
تقویت معده ، آرام بخش ، تقویت قلب ، ضد تشنج ، تب بر ، درمان یرقان و سر درد ، تسکین دهنده دردهای نتاسلی ، رفع شوره سر
جهت امراض داخلی قبل از هر غذا نصف لیوان

عرق بیدمشک ( طبیعت معتدل )
تقویت قلب ، رفع گرفتگی و خفقان قلب ، تقویت عمومی بدن ، ملین ، مصرف بیدمشک در جوانی مانع فشار خون در دوران پیری می شود .
قبل از هر غذا یک استکان به صورت شربت

عرق پونه ( طبیعت گرم )
اشتها آور ، بادشکن ، ضد اسهال ، مسکن سکسکه ، رفع سوزش معده ، ضد سرفه ، خلط آور
پس از هر غذا نصف استکان

چهار عرق ( طبیعت سرد )
تب بر، تقویت پوست و کلیه و کبد ، دارای ویتامین C ، تصفیه خون ، باز کننده رگ ها ، مداوای درد مفاصل
پس از هر غذا نصف استکان

عرق چهل گیاه ( طبیعت گرم )
تقیت معده ، رافع دل دردهای ناشی از سردی مزاج و دل پیچه ، هضم غذا را آسان می کند .
پس از هر غذا نصف استکان

عرق خارشتر ( طبیعت سرد )
دافع سنگ های کلیه و مثانه ، شست و شو دهنده کلیه ها ، مفید جهت سیاه سرفه و سلامتی کلیه ها
قبل از هر غذا نصف استکان

عرق خار خاسک ( طبیعت سرد )
مدر قوی ، رفع سنگ کلیه و مثانه و کیسه صفرا ، تصفه خون
قبل از هر غذا نصف استکان

عرق دارچین ( طبیعت گرم )
تقویت معده ، مقوی قوه باء ، تقویت عمومی بدن ، تقویت اعصاب ، از بین بردن بوی بد دهان ، ضد سرفه های مرطوب ، از بین برنده وحشت و خفقان و ترس
پس از هر غذا نصف استکان

عرق رازیانه ( طبیعت گرم )
ضد نفخ ، درمان قولنج ، رفع بلغم ، زیاد کننده شیر مادران ، معطر کننده ، محرک ، بادشکن ، مدر و قاعده آور
پس از هر غذا یک استکان

عرق زنیان ( طبیعت گرم )
ضد عفونی کننده قوی معده ، ضد نفخ ، قارچ و انگل ، ضد اسهال ، دافع رطوبات بدن و معده ، نافع جهت اعتیاد و مضرات آن
پس از هر غذا نصف استکان

عرق زیره ( طبیعت گرم )
ضد چاقی ، رفع ضعف اعصاب ، نیرو دهنده و هضم کننده ، درمان کم خونی ، زیاد کننده ترشحات شیر ، پایین آورنده چربی خون ، درمان اختلالات قاعدگی
پس از هر غذا یک استکان

عرق زیره سیاه ( طبیعت گرم )
جمع کننده رطوبت بدن ، معالجه ورم طحال و اسهال ، ضد چاقی ، ضد نفخ معده و سکسکه ، افزایش شیر مادران ، تنظیم قاعدگی ، مقوی قوای جنسی
نیم ساعت قبل از غذا

عرق سنبل الطیب ( طبیعت گرم )
ضد تشنج ، محرک ، مسکن ، بادشکن ، رفع بی خوابی ، ضدهیستری ، ضد صرع ، مقوی اعصاب ، پایین آورنده فشار خون
بعد از هر غذا یک استکان و شب موقع خواب

عرق شاطره ( طبیعت معتدل )
ضد حساسیت ، تصفیه کننده خون ، صفرابر ، اشتها آور ، رفع بیماری های پوستی ، ادرار آور ، ضد یرقان ، تقویت لثه و جلوگیری از خونریزی آن ، هاضم غذا
قبل از هر غذا یک استکان

عرق شنبلیله ( طبیعت گرم )
بر طرف کننده قند خون ، ضد لاغری ، اشتها آور ، جلوگیری از ریزش مو
بعد از هر غذا نصف استکان

عرق شوید ( طبیعت گرم )
برطرف کننده چربی خون ، ضد دل درد و بیماری های روده ، مقوی معده ، هضم کننده غذا ، آرام کننده و زیاد کننده شیرمادران
بعد از هر غذا نصف استکان

عرق شیرین بیان ( طبیعت گرم )
درمان ورم معده و روده ، علاج زخم معده و اثنی عشر ، درمان یرقان ، درمان امراض کلیه ، برطرف کننده سرماخوردگی ، رفع سرفه و گرفتگی صدا
قبل از هر غذا یک استکان و بعد از هر غذا نصف استکان

عرق طارونه ( طبیعت خنک )
تصفیه کننده خون ، صفرابر ، ضدیرقان ، رافع بیماری های پوستی
قبل از هر غذا یک لیوان

عرق کاسنی ( طبیعت سرد )
تصفیه کننده خون ، سفید کننده پوست ، درمان کم خونی ، درمان بیماری های مزمن پوستی ، رفع یبوست ، تقویت کبد ، برطرف کننده جوش صورت
قبل از هر غذا یک استکان

عرق کاکوتی ( طبیعت گرم )
تقیت کننده اعصاب ، ضد انگل ، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی ، تقویت دستگاه گوارش ، تقویت بینایی ، درمان بی خوابی
بعد از هر غذا با نصف لیوان آب

عرق کیالک ( طبیعت سرد )
مفید جهت بیماری های قلبی ، تنظیم تپش قلب و ضربان آن ، باز کننده اسداد عروق ، جلگیری از سخت شدن رگ ها ، صفرابر
قبل از غذا با یک لیوان سرد

گلاب ( طبیعت گرم )
مقوی قلب و اعصاب ، آرام بخش ، خوشبو کننده ، ملین ، روشن کننده پوست و محافظ آن ، نشاط آور
قبل از هر غذا نصف استکان

عرق گاوزبان ( طبیعت گرم )
آرام بخش ، نرم کننده ، معرق ، ادرار آور ، دفع کننده کلرورها ، تصفیه کننده خون ، رفع التهاب و ورم کلیه
یک فنجان در یک لیوان آب سرد صبح و شب

عرق گزنه ( طبیعت گرم )
قطع شدن قاعدگی در زنان ، بند آوردن هر گونه خونریزی داخلی ، جلوگیری از ریزش مو ، تسکین دهنده دردهای عضلانی ، ازدیاد ادرار
پس از هر غذا یک استکان

عرق مخلصه ( طبیعت گرم )
ملین ، مقوی ، دفع سموم ، ضد قولنج ، پادزهر قوی ، مفید برای ناراحتی های کمر و مفاصل عضلانی ، تقویت معده
یک فنجان در یک لیوان بعد از غذا

عرق مورد ( طبیعت سرد )
ضد خونریزی ، قابض روده ، تقویت رشد مو ، درمان اسهال و بواسیر ، ضد آفت
قبل از هر غذا یک استکان به صورت شربت

عرق نعنا ( طبیعت گرم )
تقویت کننده دستگاه گوارش ، برطرف کننده ناراحتی های معده ، ضد اسهال ، رفع دل درد و دل پیچه ، بادشکن
بعد از هر غذا یک استکان

عرق نسترن ( طبیعت گرم )
ضد اسکوربوت ، رفع انقباض غیر ارادی ماهیچه معده ، رفع بیماری های ناشی از ورم و التهاب کلیه ، ادرار آور ، سرشار از ویتامین C
قبل از غذا یک استکان و یا به صورت شربت

عرق هل ( طبیعت گرم )
مقوی معده ، رفع سردرد ، رفع بی خوابی ، مسکن دردهای عصبی صورت و کمر ، رفع کم خوابی ، معطر و خوشبو کننده
همراه با شربت و چای و یا شیرینی مصرف شود

عرق یونجه ( طبیعت گرم )
چاق کننده ، مولد خون ، نیرو دهنده قوای جنسی ، تقویت عمومی بدن ، تامین استخوان بندی اطفال و درمان نرمی استخوان
قبل از هر غذا یک لیوان


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:14 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

گیاهان موثر بر بیماریهای ریوی

درمان برونشیت ( ذات الریه. سینه پهلو.)

روش های درمان

الف: مقداری شنبلیله را پخته و همراه با عسل روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق غذاخوری آب ترب با عسل میل نمایید.

ج: مقدار مساوی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده بنوشید.

د:تخم شنبلیله 10 گرم . مویز 20 دانه. نمبر هندی 20 گرم (بدون هسته) . انجیر 15 عدد. همه را نرم کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری از آن میل نمایید.

 

 

درمان آسم (تنگی نفس)

روش های درمان

الف: 60 گرم ریشه سنبل الطیب را در یک لیتر آب گرم بریزید سپس ان را به مدت 12 ساعت به حالت خود بگذارید بعد ان را صاف نموده با 250 گرم عسل مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

ب: لعاب بادرنجویه (حشیشه النحل) مخلوط با عسل برای تنفس تنگی مفید است.

ج: شلغم را رنده نموده و با مقدار مساوی عسل مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری بعد از غذا میل نمایید. در معالجه سیاه سرفه و آسم مفید می باشد.

 

 

استنشاق عسل

 استنشاق عسل به صورت بخور از دیر زمان معمول بوده و نتایج درخشان درمان و روش حاصل در کتاب ها آمده است . از جمله به بررسی مشاهدات کیزل اشتاین روی 20 بیمار که مبتلا به تحلیل رفتگی مجاری بالایی دستگاه تنفس در حین تکامل فردی شدند. می پردازیم . نامبرده به جای گرد معمولی در استنشاق محلول 10 در صد عسل استفاده کرد.

مدت هر جلسه 5 دقیقه بود. بین 20 بیمار تحت درمان فقط دو بیمار بهبود نیافت. باید توجه داشت که بیماران مزبور مدت ها با روش معمول تحت درمان بودند اما بهبودی محسوی نمی شد.

 

با استنشاق محلول عسلی که حاوی 10 و 50 در صد ویتامین های a. b. c. بودند نتیجه درمان قابل ملاحظه بود و به زودی تمام بیماران درمان یافتند. استنشاق عسل بر مخاط بینی و گلو و همچنین روی خانه های ششی (ریوی) اثر میکند و از آنجا به خون می رود . به دین ترتیب به نظر میرسد بخور موجب از بین رفتن باکتری های موضعی و به طور کلی تقویت بدن میشود.

 


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:5 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

    تعریف:

بیماری التهابی مزمن راههای هوایی است که موجب حساسیت بیش از حد راه هوایی ادم مخاطی وتولید مخاط میشود.در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر به عنوان بیماری مزمن دوران کودکی است.

آلرزی مهمترین علت آسم است تماس مزمن با محرکهای راه هوایی یا آلرزنها باعث شدت آسم میشود.آلرزنها میتوانند فصلی یا دائمی باشندعوامل موثر در شروع علائمو نشانه های آسم وحملات آسم در بیماران شامل عوامل محرک راههای تنفسی(عطر.دود گرما.سرما)فعالیتهای ورزشی استرس وهیجانات عاطفی.سینوزیت با ترشحات پشت حلق.دارو

عفونتهای ویروسی سیستم تنفسی و ریفلاکس معدی به مری میباشد.

v    تظاهرات بالینی:

سرفه تنگی نفس و ویزینگ است.حملات آسم اغلب در شب رخ میدهد.حمله آسم ممکن است به طور ناگهانی شروع شود اما اغلب با افزایش علائم طی چند روز گذشته

آغاز میگردد.سرفه ممکن است با یا بدون خلط وجود داشته باشد.ویزینگ ممکن است

ابتدا در بازدم و سپس در دم و بازدم وجود دارد.سفتی قفسه سینه و تنگی نفس به وجود میاید.بازدم نیازمند تلاش زیاد است وطولانی میشود.با پیشرفت حمله هیپوکسمی همراه با سیانوز مرکزی .تعریق.تاکیکاردی وپهن شدن فشار نبض ایجاد میگردد.

علائم آسم ناشی از فعالیتهای فیزیکی شامل حداکثر علائم در حین ورزش.عدم حضور علائم در شب وگاهی فقط احساس سوزش وقطع تنفس در حین ورزش میباشد.

v    بررسی و یافته های تشخیصی:

گرفتن تاریخچه کامل فامیلی محیطی وشغلی.سابقه مثبت خانوادگی وعوامل محیطی

در حملات حاد آسم بررسی خلط وخون ممکن است ائوزینوفیلی را نشان دهد.در صورت داشتن آلرزی ممکن است سطح ایمنوگلوبولینها در سرم بالا باشد.بررسی گازهای خون شریانی و پالس اکسیمتری هیپوکسمی در حملات حاد را نشان میدهد.

v    پیشگیری:

بیماران با حملات مکرر آسم جهت بررسی مواد دخیل در ایجاد علائم باید آزمایش شوند.به بیمار در مورد اجتناب از مواد مسبب حملات آموزش داد .همه کارکنان درمانی نیاز به آگاهی در مورد خط مشی آسم وبکار گیری آن داشتند.

v    عوارض:   

آسم مقاوم.نارسایی تنفسی.پنومونی.آتلکتازی.انسداد راه هوایی به خصوص در طی حملات حاد آسم.اغلب باعث هیپوکسمی میشود.که نیاز به تجویز اکسیزن میباشد.

v    درمان دارویی:

کورتیکو استروئیدها.اگونیستهای بتا آدرنرزیک.متیل گزانتینها.لکوترین

v    درمان آسم تشدید شده:

بهترین اقدام با درمان به موقع و آموزش به بیمار میسر است.

v    مراقبت پرستاری:

اگر علائم آسم خفیف هستند بیمار با موفقیت به طور سرپایی درمان میشود.در حاد وشدید نیازمند بستری شدن در بیمارستان یا حتی در بخشهای مراقبت ویزه میباشد.بیمار وخانواده اغلب به علت تنگی نفس دچار اضطراب ووحشت میشوند بنابراین ممکن است از جنبه های مهم مراقبت برخورد ملایم با بیمار باشد

v    آموزش مراقبت از خود به بیمار:

آموزش به مراقبت دهندگان بوده وجهت تعیین نتایج مورد انتظار و تدوین برنامه جهت دستیابی به نتایج میباشد.بکارگیری مراقبتهای سرپایی بری بیماران و تمرکز روی مراقبتهای مداوم و همچنین درمانهای حاد میباشد.پرستار برای رسیدن به اهداف تعیین شده به بیمار و مراقبت آموزش میدهد.آموزش بیماران آسمی بسیار مهم میباشد .ترکیب انواع مختلف داروهای استنشاقی .داروهای ضدآلرزی لازمه کنترل طولانی مدت هستند.

v    مراقبت مداوم:

پرستاری که با بیمار در بیمارستان.درمانگاه.مدرسه.محل کار در تماس است از هر فرصتی برای ارزیابی وضعیت تنفسی وتوانایی بیمار برای مراقبت از خود جهت پیشگیری از حملات جدی استفاده میکند.پرستار بر تبعیت از برنامه درمان.اصول پیشگییری و نیاز برای ملاقاتهای پیگیری با مراقب بهداشت تاکید میکند.بازدید از منزل جهت بررسی محیط خانه از نظر آلرزنها ممکن است برای بیمار مبتلا به حملات مکرر آسم انجام میشود.پرستار بیمار را به گروههای حمایت کننده جامعه ارجاع میدهد.


[ یکشنبه 91/5/22 ] [ 1:3 عصر ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 866912