سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر
 
قالب وبلاگ

دید کلی

چینهای مقعدی و پرز در روده بزرگ دیده نمی‌شوند. روده بزرگ به طول 1.4 تا 1.8 متر ، از انتهای روده باریک شروع شده و به مجرای مقعد ختم می‌شود. ابتدای روده بزرگ که در ارتباط با ایلئوم قرار دارد، سکوم یا روده کور نامیده می‌شود. قسمتی از روده بزرگ که بین سکوم و آنال کانال قرار دارد، کولون نامیده می‌شود که به سه قسمت کولون مساعد ، کولون افقی و کولون نازل ، تقسیم می‌گردد. کولون نازل در انتها به سیگموئید و رکتوم و نهایتا آنال کانال ، ختم می‌شود. آیا می‌دانید:

  • هر کدام از قسمتهای روده بزرگ چه مشخصاتی دارند و چگونه از هم قابل تشخیص هستند؟
  • در مورد عروق خونی و لنفاوی و اعصاب موجود در روده بزرگ ، چه اطلاعاتی دارید؟
  • در روده بزرگ ، بیماریهای زیادی احتمال دارد بوجود می‌آید، آیا آنها را می‌شناسید؟
  • حتما تا به حال در مورد آپاندیس و آپاندیسیت مطالبی شنیده‌اید.

با مطالعه این متن ، بر اطلاعات خود در زمینه روده بزرگ بیفزایید.


 

سکوم و آپاندیس (Cecum and Appendix)

سکوم قسمت ابتدایی روده بزرگ است که زایده آپاندیس به قسمت بن بست آن متصل می‌شود. آپاندیس زایده انگشت مانندی است به طول 10 - 5 سانتیمتر و قطر متوسط 0.8 سانتیمتر که با افزایش سن ، قطر آن کاهش می‌یابد. دیواره آپاندیس مرکب از 4 لایه‌ای است که در سایر قسمتهای لوله گوارش یافت می‌شود. مخاط آپاندیس شبیه روده بزرگ ، فاقد پرز و چین و حاوی غدد لوله‌ای مستقیم است. اپیتلیوم پوشاننده آن شامل سلولهای جذب کننده و جامی است.

آستر و زیر مخاط حاوی تعداد زیادی عقده‌های لنفاوی است که با افزایش سن از تعداد آنها کاسته می‌شود. در افراد سالخورده با ناپدید شدن بافت لنفاوی در آپاندیس ، مخاط و زیر مخاط فیبروزه می‌شوند. طبقه عضلانی در آپاندیس شبیه روده کوچک ، مرکب از عضلات حلقوی در داخل و عضلات طولی در خارج است که از خارج بوسیله بافت سروز پوشیده شده است. آپاندیس یک عضو لنفاوی است و مانند دیگر بافتهای لنفاوی می‌تواند ملتهب شده و تولید آپاندیسیت نماید.

کولون (Colon)

وظیفه اصلی کولون جذب آب و املاح است که در نتیجه آن مواد هضم نشده وارده از روده باریک به کولون ، از حالت مایع به حالت جامد در آمده و مدفوع (feces) نامیده می‌شود. با توجه به عملکرد روده بزرگ که در اصل هدایت مواد هضم نشده به خارج از بدن است، روده بزرگ فاقد چین و پرز است. کولون شامل قسمتهای زیر است.

  • کولون صعودی: این کولون دنباله روده کور است که در طرف راست شکم روی جدار خلفی آن تا زیر کبد بالا رفته و از آنجا با زاویه تقریبا قائمه به سمت چپ پیچ خورده، کولون عرضی را تشکیل می‌دهد.
  • کولون عرضی: زیر معده قرار دارد و کاملا از پرده صفاق پوشیده شده و متحرک است و به واسطه بند مخصوص خود که دو قشر پرده صفاق باشد، به سطح خلفی شکم متصل می‌شود. علاوه بر این ، این پرده ، کولون عرضی را به انحنای بزرگ معده ، مربوط می‌سازد.
  • کولون نزولی: کولون عرضی در زیر طحال با یک زاویه حاد به سمت پایین آمده و کولون نزولی را تشکیل می‌دهد.
  • کولون خاصره لگنی یا سیگموئید: دنباله کولون نزولی ، کولون خاصره لگنی است که در حفره خاصره سمت چپ قرار دارد، سپس داخل لگن کوچک شده و به روده مستقیم ، منتهی می‌شود. کولون خاصره لگنی از پرده صفاق کاملا پوشیده شده، دارای بند مخصوص و حرکات آزاد است. در این قسمت ، روده کلفت‌تر می‌شود، زیرا مدفوع در آن جمع می‌شود تا موقع تخلیه فرا رسد.
  • سلولهای موجود در لایه مخاطی کولون موکوس ترشح می‌کنند تا با لغزنده ساختن سطح مخاط به دفع مواد هضم نشده کمک کنند.

روده مستقیم

روده مستقیم دنباله کولون خاصره لگنی و قسمت انتهایی روده کلفت است. طول آن 12 تا 15 سانتیمتر می‌باشد. روده مستقیم که در حفره لگن قرار دارد، در مرد عقب مثانه و پروستات و در زن عقب رحم و مهبل بوده و فقط ثلث فوقانی آن از پرده صفاق پوشیده شده است. پرده صفاق در مردان بین روده مستقیم و سطح فوقانی مثانه ، بن بستی به نام بن بست دوگلاس ایجاد می‌کند. در زنان این بن بست بین روده مستقیم و رحم قرار دارد. بن بست دوگلاس ، پایین‌ترین نقطه فضای درونی شکم است. روده مستقیم در گودی استخوان خاجی قرار دارد و لذا قدری به عقب خمیده است.

مجرای مقعدی (Anal Canal)

قسمت تحتانی روده مستقیم به مجرای مقعدی ختم می‌شود. این مجرا لوله‌ای به طول 3 سانتیمتر است که تنگ و باریک می‌باشد. عضله تنگ کننده مقعد ، سوراخ مقعد را می‌بندد. زیر مخاط مجرای مقعدی سیاهرگهای بسیاری وجود دارد و فراخ نشدن این سیاهرگها موجب پیدایش بیماری بواسیر می‌شود.


 

عروق خونی

رگهای خونی تغذیه کننده روده با عبور از طبقه عضلانی به زیر مخاط رسیده و شبکه عروق بزرگی را بوجود می‌آورند که انشعابات آن به آستر محور پرزهای در روده باریک، نفوذ می‌نماید. شریانچه‌های انتهایی ، پس از تشکیل شبکه مویرگی در درون پرزها به وریدچه‌ها ، منتهی می‌شوند که وریدچه‌ها نیز به ورید زیر مخاطی و آنها نیز پس از ترک روده به ورید جمع آوری کننده مزانتری تخلیه می‌گردند. این وریدها نیز بهم پیوسته ، ورید باب را بوجود می‌آورند که مواد جذب شده را به کبد می‌رساند. چون همه مواد جذب شده از روده (غیر از چربیها به کبد منتقل می‌شوند، داروهایی که در کبد متابولیزه می‌شوند، نباید به طریق خوراکی مصرف شوند.

عروق لنفی روده

عروق لنفی به صورت بن بست از راس پرزها شروع و مجرای شیری نامیده می‌شوند. این رگها شبکه مخاطی را تشکیل داده و سپس به لنفاتیکهای زیر مخاط می‌ریزند. رگهای لنفی زیر مخاطی ، پس از عبور از عقده‌های لنفی مسیر ، توسط مجرای توراسیک به سیستم وریدی تخلیه می‌شوند. بنابراین مواد حمل شده از طریق رگهای لنفی وارد کبد نمی‌شوند.

اعصاب

  • عصب گیری لوله گوارش توسط سیستم عصبی اتونوم انجام می‌گیرد که خود به دو قسمت داخلی (Intrinsic) و خارجی (extrinsic) تقسیم می‌گردد. قسمت داخلی که به سیستم عصبی روده‌ای نیز موسوم است، مرکب از نورونهای حسی ، نورونهای رابط و نورونهای حرکتی است که بدون ارتباط با سیستم عصبی مرکزی و بطور رفلکس ، عمل می‌نماید. بدین ترتیب که تحریکات ناشی از ترکیب مواد غذایی (تحریکات شیمیایی) یا اتساع روده در اثر تجمع مواد (اتساع مکانیکی) به شبکه‌های مایسنر ، منتقل شده و نورونهای حرکتی آنها ، سبب ترشح سلولهای اپیتلیال ، انقباض عضلات و تحریک حرکات روده می‌شوند.
  • سیستم عصبی روده‌ای از طریق کنترل حرکات پریستالتیک ، جابجایی مواد غذایی و تخلیه روده‌ها را امکان پذیر می‌سازد. بطوری که اختلال در عملکرد این سیستم ، تخلیه روده‌ها را مشکل می‌سازد و نمونه آن بیماری هیرشسپرونگ می‌باشد. در این بیماری قسمتی از روده‌ها (معمولا روده بزرگ) فاقد سیستم عصبی داخلی است و در نتیجه به علت عدم اتساع قسمت مبتلا ، دفع مواد هضم نشده ، امکان پذیر نیست.
  • بخش خارجی اعصاب روده‌ای ، شامل اعصاب آدرنرژیک سمپاتیک و اعصاب کولینرژیکپاراسمپاتیک می‌باشد که اولی مهار کننده و دومی محرک عضلات صاف جداره لوله گوارش است. سیستم عصبی خارجی در ارتباط با سیستم عصبی داخلی روده می‌باشد، بطوری که استرسهای شدید می‌توانند از طریق تحریک حرکات روده باعث پیدایش اسهال روانی گردند. با وجود این ، قطع سیستم عصبی خارجی ، اختلالی در عملکرد روده و حرکات پریستالتیک آن ایجاد نمی‌کند.



 

بیماریهای روده بزرگ

  • آپاندیسیت: بیماری آپاندیسیت یا التهاب زایده کرمی شکل شیوع فراوان دارد. علل پیدایش آپاندیسیت بسیار مختلف است. یبوست ، انگلهای روده ، تورم روده بزرگ ، عفونتهای عمومی از قبیل گریپ ، آنژین چرکی و ... می‌توانند ایجاد آپاندیسیت نمایند. اولین علامت مهم آپاندیسیت حاد ، احساس درد در اطراف ناف است، اما هنگام لمس و فشار ناحیه راست و زیر شکم ، دردناک است. هنگام حمله درد آپاندیسیت ، جدار سمت راست و زیر شکم سخت می‌شود.

    بیمار حالت تهوع و استفراغ دارد. تب مختصر است و آزمایش خون از نظر نوع گلبولهای سفید ، عفونت حاد را نشان می‌دهد. اگر آپاندیس بیمار برداشته نشود، حمله حاد آپاندیسیت گاه به گاه تکرار خواهد شد. علت عود بیماری اغلب یک سرماخوردگی است. حملات بعدی آپاندیسیت همیشه سخت‌تر بوده و با عوارض بیشتری توام است، آپاندیس متورم ممکن است در مدت کوتاهی چرک کند و قانقرایا شود.
  • بواسیر: بواسیر یا خارجی است یا داخلی. اتساع سیاهرگهای اطراف مقعد به شکل یک یا چند دگمه برجسته آبی رنگ ، بواسیر خارجی نام دارد. بواسیر داخلی در صورتی که سیاهرگهای روده مستقیم متسع گردد، ایجاد می‌شود. یبوست مزمن ، نشستن دائم و چاقی و آبستنی ، مهمترین علل پیدایش بواسیر هستند. درمان آن از طریق عمل جراحی ، صورت می‌گیرد.
  • سرطان روده مستقیم: مهمترین علامت سرطان روده مستقیم ، تناوب اسهال و یبوست است. مدفوع گاه با خون همراه است. اگر بیماری زود تشخیص داده شود، با عمل جراحی قابل درمان است.

[ پنج شنبه 91/4/15 ] [ 9:20 صبح ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

 

 

 

 

هپاتیت به معنای التهاب گسترده ی کبد است. حرفB که در جلوی آن نوشته می شود نوع عامل آن را که نوعی ویروس است نشان می دهد. هپاتیت یا التهاب کبد علل زیادی دارد که عبارتند از داروها، انگلها، ویروسها و بعضی از بیماریهای خود ایمنی . انواع شایع هپاتیت ویروسی عبارت اند از :A و B و C و D .

در هپاتیتA ، انتقال ویروس از راه مدفوع به دهان است. در هپاتیتB انتقال ویروس از راه خون و مایعات به بدن است . در هپاتیتC تماس با خون آلوده از راه سوزن های آلوده ، تماس جنسی یا بزاق انجام می گیرد.

 

هپاتیتB در اثر ویروس نوعB به وجود می آید که از طریق خون آلوده، سرنگ های آلوده و غیر استریل و یا در زمان زایمان از مادر هپاتیتی به نوزاد سالم منتقل می شود. مهمترین روش انتقال آن از طریق پوست است. (اگر مادر هپاتیتی به نوزاد خود شیر بدهد، نوزاد دچار هپاتیتB نمی شود.)

علایم هپاتیتB :

 

ابتدا بیمار دچار علائم غیر اختصاصی می شود که این علائم در هر بیماری دیگر نیز دیده می شود. این علایم عبارت اند از: بزرگ شدن کبد ، ناراحتی های معده و روده ، سردرد ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ ، خستگی، درد مفاصل و تب . زردی از علائم دیگر آن است که بهترین محل برای تشخیص زردی ، سفیدی چشم است.

تشخیص هپاتیتB :

تشخیص بیماری از طریق آزمایشات خونی و اندازه گیری آنتی کور( عامل بیماری زا)  B و آنتی ژن ( هر ماده ای که قادر باشد در شرایط خاص پاسخ ایمنی اختصاصی تولید کند )B می باشد.

درمان هپاتیتB :

درمان هپاتیتB به این ترتیب است که بدن انسان به مرور زمان آنتی کورB می سازد و بعد از مدتی تکثیر و تولید ویروسB در کبد محدود می شود و کم کم کار کبد به حالت طبیعی بر می گردد و زردی از بین می رود و افزایش آنزیمهای کبدی، کاهش پیدا می کند و به مرز طبیعی بر می گردد.

در مواردی ، بعضی از افراد مبتلا به هپاتیت حاد دچار نارسایی کبد می شوند که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

 اگر علائم خونی هپاتیت B بیش از شش ماه طول بکشد ، به آن هپاتیت مزمنB می گویند.در مواردی افراد مبتلا به هپاتیت مزمنB دچار سیروز ( بیماری مزمن کبدی که در این حالت کبد تیره رنگ شده و به نحو مشخصی گره دار می شود . سیروز قابل علاج نیست ولی در صورت حذف عامل ایجاد کننده آن می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد . علایم سیروز عبارت اند از : خستگی ، کاهش وزن ، استفراغ خون و ناراحتی های گوارشی ) می شوند.

اگر فردی دچار هپاتیتB شد بایستی تمام اعضای خانواده او نیز از نظر هپاتیتB بررسی و در صورت لزوم واکسیناسیون هپاتیتB نیز انجام شود.

واکسیناسیون هپاتیتB در مراکز بهداشتی درمان انجام می شود. در کلیه نوزادان واکسیناسیون بر علیه هپاتیتB در زمان تولد،5 /1 ماهگی ( یک ونیم  ماهگی) و 9 ماهگی انجام می شود. (براساس برنامه طرح واکسیناسیون ملی ایران انجام واکسیناسیون شامل کودکانی است که سال 1372 به بعد متولد شده اند.) واکسیناسیون به مدت 5 سال در 90% افراد مصونیت می دهد. اصول رعایت بهداشتی و وسایل استریل پزشکی در کلینک ها از دندانپزشکی ها و مراکز دیالیز و مراکز انتقال خون و انجام واکسیناسیون هپاتیتB از راههای مؤثر در کاهش این بیماری است.

 

 

 

 


[ پنج شنبه 91/4/15 ] [ 9:15 صبح ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

بیماری کبد چرب و علائم آن

کبد

افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده، و عدم فعالیت مناسب یا گسترش زندگی ماشینی، بیماری‌های مختلفی به همراه آورده است. درگیری کبدی، از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب می ‌باشد. امروزه متاسفانه بیماری کبد چرب که نسبتاً شایع شده است، با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف (از جمله ایران) نیز رو به افزایش است.

 

برای آشنایی بیشتری با این بیماری، با دکتر "محمدجواد احسانی اردکانی" فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد به گفتگو می‌ نشینیم:

 

کبد چرب چیست؟

منظور از کبد چرب، رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری گلیسیرید) در کبد است که در رابطه با مصرف الکل می تواند باشد که به آن "Alcoholic Fatty Liver" می‌ گویند، یا بدون مصرف الکل و یا در حضور میزان بسیار جزیی از الکل (که برای کبد خطر ساز نیست) ایجاد می ‌شود که تحت عنوان کلی "Non Alcoholic Fatty Liver Disease" (بیماری کبد چرب غیر الکلی) گفته می‌ شود.

رسوب چربی در کبد از نظر شکل ذرات چربی و از نظر اهمیت بالینی و فیزیوپاتولوژی به دو نوع "Micro Vesicular" و "Macro Vesicular" تقسیم می‌ شود.

آنچه مورد بحث فعلی است نوع "Macro Vesicular" است، یعنی رسوب ذرات درشت چربی در سلول‌های کبد که به جابجا شدن ارگان‌های داخل سلولی منجر می ‌شود، اما فعالیت‌ آنها را مختل نمی ‌سازد. این عارضه در حال حاضر نسبتاً شایع بوده و روز به روز ارزش بیشتری در بیماران مزمن کبدی (که علت خاصی برای بیماری شان پیدا نمی ‌شود) پیدا می ‌کند.

 

میزان شیوع بیماری کبد چرب تا چه حد است؟

شیوع کبد چرب در جوامع مختلف گوناگون است. براساس آماری، شیوع کبد چرب غیر الکلی 9- 7 درصد در کشورهای غربی و 2/1 درصد در ژاپن گزارش شده است. البته این آمار بیان گر درصد واقعی کبد چرب نمی ‌تواند باشد.

احتمال پیدایش کبد چرب غیرالکلی با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف از جمله ایران، شیوع این عارضه نیز رو به افزایش است.

 

این عارضه در چه افرادی نمود پیدا می ‌کند؟

در کسانی که عوامل خطر پیدایش کبد چرب را دارند، مثل افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا و بی ‌تحرک.

مصرف بعضی داروها نیز می ‌تواند باعث رسوب چربی در کبد گردد. در این زمینه می ‌توان به استروئید، ویتامین A، متوتروکسات، آسپیرین، آمیودارون و استروژن سنتیک اشاره نمود. همچنین کاهش سریع وزن در کسانی که قبلاً به چاقی مبتلا بوده‌‌‌اند، می‌ تواند این عارضه را در پی داشته باشد.

در کسانی که سوء تغذیه ی پروتئینی دارند یا به سبب چاقی مفرط، جراحی‌های پیوند بای پس(Bypass) روده‌ای انجام داده‌اند نیز کبد چرب دیده می ‌شود. به دنبال تغذیه ی وریدی طولانی مدت نیز این عارضه بروز می ‌کند.

در زمینه ی بعضی بیماری‌های مزمن از جمله: کولیت زخمی نیز کبد چرب گزارش شده است.

در مواردی نیز هیچ علت یا بیماری زمینه ‌‌ای برای کبد چرب پیدا نمی‌ شود. بنابراین در کسی که دارای آنزیم‌های کبدی Alanine aminotransferease (ALT), aspartate aminotransferase (AST) افزایش یافته در آزمایش می ‌باشد و هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌ شود، باید به فکر کبد چرب بود.

قابل ذکر است بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می ‌شود، اما بیشترین شیوع آن بین 60- 40 سالگی است. همچنین" "Non Alcoholic Steatohepatitis (کبد چرب غیرالکلی همراه با التهاب در نسج کبد) در خانم‌ها شایع‌تر است.

 

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

در بیشتر موارد این عارضه بدون علامت است و پزشک در بررسی آزمایشگاهی یا "سونوگرافی" یا "سی تی اسکن" که به علل دیگر انجام می‌ شود، متوجه آن می ‌شود.

فرد به ندرت از ضعف و خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه ی فوقانی و راست شکم شاکی است، به خصوص این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده باشد، بیشتر بروز می ‌کند.

درد شدید غیرقابل تحمل، زردی، تب، لرز در کبد چرب دیده نمی ‌شود و در معاینه ی فیزیکی نیز تنها علامت "حساس بودن لبه ی کبد" در لمس است.


[ پنج شنبه 91/4/15 ] [ 9:14 صبح ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]

 راهکارهای پیش گیری و درمان سکته مغزی
خلاصه : سکته مغزی، آسیب حاد عصبی است که از اختلال در خون رسانی به قسمتی از بافت مغز به وجود می آید. این آسیب زمانی ایجاد می شود که جریان خون در مغز مختل و وجود لخته خونی موجب مسدود شدن رگی مغز شود و یا یکی از عروق تغذیه کننده یک قسمت از بافت مغز پاره شود.

متن کل خبر : سکته مغزی، آسیب حاد عصبی است که از اختلال در خون رسانی به قسمتی از بافت مغز به وجود می آید. این آسیب زمانی ایجاد می شود که جریان خون در مغز مختل و وجود لخته خونی موجب مسدود شدن رگی مغز شود و یا یکی از عروق تغذیه کننده یک قسمت از بافت مغز پاره شود. سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در جهان است و با افزایش سن شیوع آن نیز افزایش می یابد. مردان بیشتر از زنان در معرض خطر بروز سکته مغزی قرار دارند. هم چنین احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که بیماری قلبی دارند بیشتر است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری، راه های پیش گیری و درمان آن پای صحبت دکتر مازیار شجاعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص داخلی مغز و اعصاب نشستیم.

وی در تعریف سکته مغزی اظهار داشت: سکته مغزی به 2 نوع عمده تقسیم بندی می شود: بروز سکته مغزی یا به علت قطع شدن خون رسانی به یک ناحیه از مغز اتفاق می افتد و یا به علت پاره شدن یک رگ که نقطه خاصی از مغز را خون رسانی می کند به وقوع می پیوندد. این حادثه معمولا به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و علائم آن به صورت ضعف یک طرفه بدن، اختلال تکلم، دو بینی، سرگیجه، اختلالات تعادلی و حسی در یک قسمت از بدن است. سکته مغزی معمولا در سنین 50 سالگی به بالا اتفاق می افتد اما سابقه ابتلا به برخی بیماری های ژنتیکی و یا کلسترول بالا نیز ممکن است موجب بروز سکته مغزی در سنین پایین بشود.

علاوه بر این 2 نوع سکته که مربوط به شریان هاست و بر اثر مسدود شدن و یا پاره شدن رگ های مغزی روی می دهد نوع دیگر سکته مغزی نیز در اثر مسدود شدن وریدهایی اتفاق می افتد که خون را از مغز خارج می کند. هنگامی که این وریدها مسدود می شود خون پشت آن ها جمع می شود و همین عامل باعث سکته مغزی می شود. بروز این نوع سکته ها بیشتر در افرادی است که داروهای تغلیظ خون مصرف می کنند. زنانی که از قرص های جلوگیری استفاده می کنند، افرادی که روزه داری های طولانی مدت دارند و آب بدنشان کم می شود و هم چنین افرادی که مبتلا به بعضی از بیماری های ژنتیکی هستند و عوامل انعقادی خون آن ها کم است، در معرض خطر این نوع سکته قرار دارند. بیمارانی که دچار سکته وریدی می شوند تا حدودی عوارض بیماری در آن ها برطرف می شود اما بیمارانی که دچار سکته شریانی شوند ممکن است علائم بیماری در آن ها باقی بماند. انواع دیگری هم از سکته مغزی وجود دارد که به طور نادر اتفاق می افتد.

دکتر شجاعی در ادامه می افزاید: اگر فرد هوشیار باشد کاملا متوجه می شود که چه اتفاقی در بدنش می افتد اما اگر سکته مغزی با کاهش سطح هوشیاری همراه باشد فرد دیگر متوجه حالات و وضعیت خودش نمی شود. اگر سکته مغزی در شریان های کوچک مغز روی دهد با وجودی که ممکن است علائم آن شدید به نظر برسد اما عوارض جدی برای بیمار به دنبال ندارد ولی اگر شریان های بزرگ را درگیر کند باعث ورم مغزی می شود و ورم مغزی هم فشار مغز را بالا می برد و عوارض ثانویه ای برای بیمار ایجاد می کند.

این عوارض شامل کاهش سطح هوشیاری و اختلالات مغزی در دیگر نواحی مغز است. علائم سکته خفیف با سکته شدید متفاوت است. در سکته خفیف معمولا اختلال حسی در یک طرف بدن اتفاق می افتد و همان قسمت فلج می شود و این بیماران اختلال تکلم جزئی نیز پیدا می کنند ولی دچار کاهش سطح هوشیاری نمی شوند اما بیمارانی که دچار سکته شدید مغزی می شوند علائم بیشتری دارند. این بیماران علاوه بر اختلال تکلم به اطرافیان نیز بی توجه می شوند و متوجه صحبت های دیگران نمی شوند.

ممکن است دست و پا و صورت آن ها به شدت دچار ضعف شود و سطح هوشیاری آن ها نیز کاهش یابد. این نورولوژیست مهم ترین عامل خطر بروز سکته مغزی را فشار خون برشمرد و افزود: چربی خون بالا و هم چنین استفاده از دخانیات از عوامل دیگر بروز سکته مغزی است. افرادی که سابقه فشار خون و چربی بالا دارند و سیگار هم می کشند اگر این عوامل خطرزا را کنترل نکنند روند انسداد شریان هایی که در آن ها لخته خون ایجاد می شود سریع تر خواهد بود. دکتر شجاعی بهترین راه پیش گیری از بروز سکته مغزی را برطرف کردن عوامل خطرزای مذکور اعلام کرد و گفت: اگر افرادی که فشار خون و چربی بالا دارند بیماری خود را کنترل کنند، سیگار نکشند، دچار استرس نشوند و از مصرف داروهای روان گردان و کوکائین پرهیز کنند بروز سکته مغزی را به تاخیر می اندازند.

وی در مورد درمان سکته مغزی نیز اظهار داشت: درمان سکته مغزی بستگی به نوع آن دارد، اما مهم ترین اقدام این است افرادی که دچار سکته مغزی شده اند فشار خونشان بالا می رود لذا باید با کنترل فشار خون، فشار مغز را پایین آورد و عوامل خطرزا را هم که باعث سکته مغزی شده اند، اصلاح کرد و هم چنین از بروز عوارض ثانویه هم جلوگیری کرد، زیرا این افراد چون نمی توانند از خود مراقبت کنند ممکن است دچار زخم بستر شوند و یا اشکالات تنفسی برای آن ها پیش بیاید. فیزیوتراپ هم می تواند به بهبود آن قسمت از بدن که دچار فلجی شده است کمک کند و قوام دست و پای ضعیف شده را حفظ کند.

یکی از خطراتی که در مبتلایان به سکته مغزی وجود دارد این است که عضلات کم کم سفت می شود و سفت شدن عضلات نیز مانع کارآیی مناسب و سیر بهبودی بیمار خواهد شد، در نتیجه فیزیوتراپ می تواند به بیمار کمک کند که به تدریج قدرت عضلات خود را تقویت کند. گفتار درمانی هم برای بیمارانی که قدرت تکلم خود را از دست داده اند در صورتی موثر است که این بیماران متوجه آموزش های داده شده باشند و در صورتی که بیمار متوجه صحبت های پیرامون خود نباشد گفتاردرمانی هیچ تاثیری در بهبود او ندارد.

وی با تاکید بر این که کسانی که دچار سکته مغزی شدید می شوند با اقدامات درمانی می توانند تا حدودی بهبود پیدا کنند گفت: در صورت بروز سکته مغزی، قسمت های دیگری از مغز به صورت جبرانی به بیمار کمک می کنند تا قسمت ضعیف شده به صورت تدریجی بهبود پیدا کند در نتیجه هیچ سکته مغزی نیست که اصلا خوب نشود، البته به شرط این که بیمار دچار عوارض دیگری نشود. مثلا ممکن است بیمار دچار سکته قلبی شود و سکته قلبی عامل مرگ وی باشد نه سکته مغزی. در نتیجه اگر عارضه ای برای این بیماران پیش نیاید عوارض سکته مغزی نه به صورت کامل بلکه تا حدودی و به آرامی بهبود پیدا می کند


[ پنج شنبه 91/4/15 ] [ 9:7 صبح ] [ بهرام میرمحمدیان ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 866991